Vergangene Events 2007

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29. November 2007

Contents

Generalversammlung der Fachgruppe Software Ergonomics

17:00, e&t, Nordstrasse 114, CH-8037 Zürich

Für alle, die sich aktiv an der Fachgruppe beteiligen wollen ist dies der richtige Anlass und Zeitpunkt!

Agenda:

  1. Report of the past year
  2. Report of the working groups
  3. Minutes of the annual general meeting 2006
  4. Financial report
  5. Elections
  6. Activities for 2008
  7. Issues & Discussion

Protokoll der GV (ppt, 13 Seiten, 180 KB)


29. November 2007

Google User Experience Design - Anschliessend Apéro

Michael Hatscher, Google


Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Rämistrasse 101, CH-8092 Zürich

Building HG D 3.2 (Hauptgebäude)

Lageplan

Grundriss des Geschosses

Abstract:

Michael Hatscher stellt User Experience Design-Philosophie und -Ansatz bei Google dar - warum UX wichtig ist, wie der User Centered Design-Prozess bei Google aussieht und warum Feature-Listen nicht zu guten Produkten führen.

Die Veranstaltung wird auf Deutsch gehalten.

Zur Person:

Michael Hatscher, Diplom-Psychologe mit Schwerpunkt Software-Ergonomie, User Experience Designer bei Google (Zürich) seit 2007, vorher Stationen bei SAP (Walldorf) und AOL (Hamburg). Interessensschwerpunkte: Joy of use, User Interface Patterns.


Alle Teilnehmer sind danach herzlich zu einem Apéro eingeladen!

Wir bitten deshalb um Anmeldung in unserem Web-Forum.


25 October 2007

Are Engineers Condemned to Design?

- A Survey on Software Engineering and UI Design in Switzerland

- Panel Discussion with:

  • Reto Nüesch, Mettler Toledo, Usability Engineer
  • Patrick Steiger, ZKB, Customer
  • Andrea Lombardoni, OneOverZero, Programmer

Presentation/Panel moderation:

  • Ljiljana Vukelja, University of Applied Sciences Rapperswil, Switzerland

Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, CH-8092 Zurich

Building CLA E4

Lageplan


Abstract:

In our paper we present the results of a descriptive online survey conducted among Swiss software developers regarding their engineering practices with a special focus on the design and development of user interfaces.

This enables an insight into the everyday life of a software engineer and can lead usability practitioners, project managers and clients to a better level of cooperation in designing user interfaces through understanding how software engineers work.

While software is developed and tested in a professional way, several problem areas were detected: firstly, software engineers frequently develop user interfaces alone, without the help of Human-Computer Interaction (HCI) professionals. Secondly, they have a limited knowledge of HCI. Thirdly, whilst they have contact to end users, they do not make use of this for user interface design. Finally, usability tests are rare and seldom result in big changes.

After the presentation we will have a panel discussion with a usability engineer, a customer and a programmer. Active participation from the audience is welcome.

The presentation and discussion will be in German.


27 September 2007

Die „User Experience” zum Leben erwecken – mit Improvisations-Techniken

Michael Svoboda

Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, CH-8092 Zurich

Building ML H 37.1 (next to building CLA, 2nd Floor)

Lageplan


Abstract:

„What I hear I forget. What I see I remember. What I do I understand.“ [Confucius]

Wie wird in Projekten ein gemeinsames Verständnis der Nutzer-Bedürfnisse und der gewünschten User Experience sichergestellt? Personas, Szenarios oder Story-Boards sind eine Möglichkeit. Allerdings wird die User Experience dabei lediglich auf Papier „konserviert“.

Die Veranstaltung soll aufzeigen, wie die User Experience mit Hilfe von Improvisations-Techniken für alle Projektbeteiligte zum Leben erweckt werden kann. Wir werden uns anschauen, wie die Teilnehmer involviert und in Interaktion gebracht werden können, damit sie einen emotional ansprechenden und nachhaltigen Einblick in die Sicht des Nutzers erhalten.

Die Veranstaltung wird auf Deutsch gehalten. Es handelt sich nicht um einen Vortrag im klassischen Sinne, sondern der Abend steht ganz unter dem Motto: „exploring by doing”.


Zur Person:

Michael Svoboda hat Wirtschaftsinformatik studiert, als Programmierer gearbeitet, Change Prozesse in Unternehmen begleitet und ist Mitglied einer Improvisationstheatergruppe.


30 August 2007

Interruptions, interruptions, interruptions!

Agnieszka Matysiak Szostek
Industrial Design, Eindhoven University of Technology, The Netherlands

Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, Building CLA E4, CH-8092 Zurich

Lageplan


Abstract:

Informal communication between coworkers is considered as an optimal way to exchange rapid feedback, to share local context and to reference common depictions or common values at the office. But such communication has its drawback -interruptions. If interruptions occur at wrong moments they are likely to cause loss of concentration, anxiety and a feeling of time-pressure. However, once initiated at right times they serve as natural breaks and provide content for expressive interaction that is useful for a successful group function.

In this talk Agnieszka Matysiak Szostek would like to show how people negotiate informal communications at work and to present a design process behind the creation of an awareness system supporting people in managing their interruptions.

Agnieszka Matysiak Szostek is a PhD student from the Industrial Design department at the Eindhoven University of Technology in The Netherlands. She hold Master's in Technological Design with specialization in User System Interaction from the Technical University of Eindhoven, The Netherlands, and a Diploma in Linguistics form the Warsaw University, Poland.

Folien zur Präsentation (PDF, 11 Seiten, 1.5 MB)


Thursday, 28 June 2007

"High-fidelity" prototyping tools

Alexandros Philopoulos, UBS AG

Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, Building CLA E4, CH-8092 Zurich

Lageplan


Abstract:

A new class of prototyping tools, known as "high-fidelity" prototyping tools, is lately emerging.

These tools help to address the communication gap between business users and designers by allowing them to collaborate in order to produce prototypes that incorporate the appropriate look, feel and behavior.

The presentation will cover the tools:

  • Axure RP Pro
  • Serena Composer
  • iRise Studio


Alexandros Philopoulos is interaction designer at UBS AG. He holds a Master's in Technological Design with specialization in User System Interaction from the Technical University of Eindhoven, The Netherlands, and a Diploma in Computer Engineering form the University of Patras, Greece.

Folien zur Präsentation (PDF, 31 Seiten, 875 KB)


Thursday, 31 May 2007

Qualidator: Website Quality Validation & Monitoring

Markus Schneider und Eva Bollmann, seven49.net

Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, Building CLA E4, CH-8092 Zurich

Lageplan


Abstract:

- Ein Kurzportrait des "Qualidators". Website Quality Validation & Monitoring. Funktionalität und Ziele.

- Die einzelnen Tests (Kernpunkte der Bereiche Usability, Accessibility, SEO und Quality) sowie ihre Möglichkeiten und Grenzen.

- Präsentation der Resultate einer weltweiten Studie (weltweit wurden ca. 100'000 Websites mit rund 70 automatischen Tests überprüft) und Hypothesendiskussion.


Zu seven49.net:

seven49.net ist seit 1997 Spezialist im Bereich Information Management und Engineering. Gemeinsam mit Partnern aus den Bereichen Design, Werbung, Marketing und Informationstechnologie realisiert Webprojekte für anspruchsvolle Kunden.

seven49.net erbringt zudem in den Bereichen Content Management, Customer Relationship Management, E-Business, Project Management, User Interface Design und Internet-Recht hochqualifizierte Consultingdienstleistungen.


Zu den Referenten:

Markus Schneider, lic.rer.pol., Geschäftsführer
Vertiefung in den Gebieten Information Management, Innovationsmanagement, Personal und Organisation sowie Marketing; Lizentiatsarbeit „Mobile Commerce Business-to-Consumer Bereich“ bei Prof. Dr. J. Griese, Institut für Wirtschaftsinformatik. Spezialisierung: Content Management, Customer Relationship Management, E-Business, Project Management, User Interface Design, insbesondere Accessibility und Usability, sowie Web Marketing. Technologien: WAI, WCAG, (X)HTML, XML, CSS, JavaScript, .NET, Visual Studio, SQL Server, IIS, SharePoint, Regular Expressions


Eva Bollmann, lic.iur., LL.M.
Spezialisierung: Projektleitung, Finanzen und Personal, Internet-Recht, Accessibility und Usability Technologien: WAI, WCAG, CSS


Thursday, 26 April 2007

Second Life - Hype oder Interaktionsform der Zukunft?

Simon Künzler und Bruno Mettler, Gründer und Partner von "Pedro Meya Marty" (Second Life Agentur)

Venue: 18:30h at Zeix AG Badenerstrasse 65, 8004 Zürich (Tram 2, 3, 8, 9, 14 bis Stauffacher) Lageplan: local.ch oder zeix.com


Abstract:

Der Event wird aus den zwei kurzen Vortragsteilen bestehen und sonst eher den Charakter eines Workshops haben, inkl. Live-Usability-Test.

Wer mag, kann seinen Laptop mitbringen und am besten VORHER (also z.B. jetzt...) den Second-Life-Client herunterladen unter http://secondlife.com/community/downloads.php . Wir treffen uns dann im Teil 4 alle im Second Life (wenn's klappt).

Teil 1: Simon Künzler und Bruno Mettler von Pedro Meya Marty Intro: Was ist Second Life?

Teil 2: Live-Usability-Test mit einem Second-Life-Anfänger

Teil 3: Simon Künzler und Bruno Mettler: "Bewegung in Second Life und das 3D-User-Interface"

  • Live-Demo User-Interface/Client
  • Wie komme ich vom Web in Second Life, von Second Life ins Web, welche Arten der Suche gibt es?
  • Wie steuert man den Avatar?
  • Wie geht man mit Karten um?
  • Wie funktioniert teleportieren?

Teil 4 (optional): Fortsetzung des Treffens der Fachgruppe in Second Life (Laptop mitbringen, Client unter http://secondlife.com/community/downloads.php herunterladen, vorher registrieren oder "üben" nicht nötig)



Thursday, 29 March 2007

Improving Interactive Voice Response

Rex Stringham, President of Enterprise Integration Group International AG

Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, Building CLA E4, CH-8092 Zurich

Lageplan

Abstract:

Interactive voice response (IVR) systems are intended to reduce expensive human contacts, while maintaining (or improving) customer service. Unfortunately, significantly degraded customer service is generally the result, and IVR has become a technology most end users have grown to hate. Both touch-tone and speech recognition IVR systems worldwide suffer from the problem of poor user interface design. A lack of industry focus on human factors has resulted in user interface designs that are an obstacle to effective self-service.

The presentation will cover:
- Industry trends relative to IVR and speech recognition self-service,
- Key best practices for optimizing the IVR user interface, and
- How to avoid the top ten mistakes when implementing IVR.

The presentation will be in English.

Zur Person:

Rex Stringham is author of “Improving Interactive Voice Response” and continues to be actively involved with EIG's usability research and consulting activities. He holds a Bachelors Degree in Economics and an MBA from Pepperdine University in the USA.


Thursday, 22 February 2007

User Interface Prototyping without Tools

Usability- und Requirements Engineering in einem Grossprojekt

Christian Hauri (Hauri Ergonomie & Coaching)
Kurt Gerber (Projektleiter Staatssekretariat für Wirtschaft)

Venue: 18:30h, Staatssekretariat für Wirtschaft (seco) Effingerstrasse 31, CH-3003 Bern (ca. 5 Minuten vom Bahnhof Bern entfernt)

Lageplan

Abstract:

Wie können in einem Projekt mit über 80 beteiligten Personen, 12 parallel arbeitenden Design-Teams konsistente User Interfaces und adäquate Software-Spezifikationen erstellt werden?
An einem Beispiel zeigen Christian Hauri (Hauri Ergonomie & Coaching) und Kurt Gerber (Projektleiter Staatssekretariat für Wirtschaft) auf, wie mit einfachsten Hilfsmitteln - Papier, Stiften, Flipchart und Pinwänden - in der Gruppe Lofi-Prototypen erarbeitet werden können, die zusammen mit Use-Case-Modellen die Spezifikation eines grossen IT-Systems (über 200 Use-Cases) ermöglichen. Dazu wurden neben Usability-Engineering Methoden, Use Case-Modellierung sowie auch Moderationstrainings und Grossgruppen-Workshops durchgeführt.


Thursday, 25 January 2007

Experience Immersion

David McQuillen, Customer Experience & Voice of the Customer, Credit Suisse

Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, Building CLA E4, CH-8092 Zurich

Lageplan

Abstract:

When was the last time you went through your customer experience? All too often, executives and employees have no idea what they are actually delivering customers. David McQuillen will discuss his "Experience Immersion" technique and how it can help you bring your team closer to what customers really care about.

The event is in english.

Zur Person:

David McQuillen is the head of Customer Experience & Voice of the Customer at Credit Suisse. His job is to make it easier, more useful and more enjoyable for people to do business with Credit Suisse. He holds an MBA in IT Strategy from City University in London.

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