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Thursday, 30 October 2008

Contents

Visit - SAP Future Retail Center

SAP Schweiz AG


Venue: 18:30h, SAP (Schweiz) AG, Althardstrasse 80, CH-8105 Regensdorf


Lageplan


Registration is closed!

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Abstract:

One major target of the Future Retail Center is to improve customer experience while optimizing in-store processes with intelligent deployment of IT and empowerment of SAP Systems. RFID, sensor-based systems, and other information and communications technologies enable the complete visibility and traceability of handling units along the supply chain. They may optimize and automate the end-to-end process and can therefore generate a tremendous benefit for businesses, as well as for end-customers. Visualization of the in-store shelf stock and the triggering of automatic replenishment processes is just one of many visions that will be realized in the near future.



Thursday, 25 September 2008

oSkope visual search – eine intuitive Suche nach Bildern und Produkten

Christoph Schifferli, oSkope media gmbh, Zürich
Alain Leclerc von Bonin, Visualcontext, Zürich


Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, CH-8092 Zurich

Building CLA E4

Lageplan

Grundriss des Geschosses

Abstract:

oSkope ist ein online Suchassistent, der eine visuelle Suche bei Amazone, eBay, YouTube und anderen Webdiensten unterstützt. Mit einem intuitiven Interface können Objekte effizient gesucht und organisiert werden. Ziel war es, eine funktionale Alternative zu endlosen Text-Trefferlisten zu schaffen - da das Auge Bilderteppiche sehr viel schneller durchforsten kann. In der Benutzerführung suchten wir eine optimale Mischung zwischen Reduktion und Komfort. Funktionen sind so ausgelegt, dass sie sukzessiv entdeckt werden können, damit das Benutzen von oSkope ein einfacher und intuitiver Prozess wird.

Die Veranstaltung wird auf Deutsch gehalten.


About the speakers:

Christoph Schifferli, geboren 1950 in Zürich, ist Gründer und CEO der oSkope media gmbh. Er ist Produzent von mehreren CD-ROMs und Online-Bildarchiven die u.a. in Zusammenarbeit mit Museen und Kulturinstitutionen entwickelt wurden. Das Konzept des intuitiven Suchassistenten "oSkope visual search" wurde von Christoph Schifferli entwickelt.

Alain Leclerc von Bonin, geboren 1973 in Schaffhausen, ist für die Gestaltung der oSkope-Benutzerführung verantwortlich. Er arbeitet als selbständiger Art Direktor und Grafik Designer in Print- und Interaktionsdesign. Durch spielerischen Umgang mit Technologie öffnet er Türen zu neuen visuellen Strategien. Dadurch entsteht zeitgerechte Kommunikation, die die Grenzen zwischen traditionellen und neuen Medien überschreitet. Mit seinem Zürcher Atelier Visualcontext realisiert er Projekte mit einem Netzwerk von Agenturen und Spezialisten.



Thursday, 28 August 2008

Visualizing Knowledge: From the “Big Picture” to the “ETH Value Lab”

Dr. Remo Burkhard
ETH Zurich - Chair for Information Architecture, www.ia.arch.ethz.ch, E-mail: burkhard(at)arch.ethz.ch
vasp datatecture GmbH, www.vasp.ch, E-Mail: vision(at)vasp.ch


Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, CH-8092 Zurich

Building CLA E4

Lageplan

Grundriss des Geschosses


Abstract:


In the first part of this presentation, I will introduce you to the “Big Picture” approach. This approach is especially helpful when it comes to complexity management, change management, and in education & training. We will discuss together with case studies from our professional practice at vasp datatecture GmbH (www.vasp.ch) what works and what does not work.

In the second part, I will introduce you to the brand new “ETH Value Lab”, a physical space with five large scale (65 inch) displays with multi-touch functionality. You will get first hand insights into this collaborative working space. The ETH Value Lab is tailored for knowledge creation in smaller groups, for better decision making in groups of heterogeneous stakeholders, and for scenario planning of future cities.

About the speaker:

Remo Burkhard is both a researcher and an entrepreneur. He investigates how visual methods can assist the creation and communication of knowledge. He is a senior researcher at ETH Zurich at the Chair for Information Architecture (www.ia.arch.ethz.ch). Remo Burkhard is also founding partner and senior consultant of the company vasp datatecture GmbH (www.vasp.ch). This company assists their customers to make abstract or complex information comprehensible and understandable, both internally and externally: To explain faster, to sell more, or to educate better.




Thursday, 26 June 2008

The Strategic Power of User-Centered Design

Ivo Weevers, Senior Human Factors Designer, Medtronic


Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, CH-8092 Zurich

Building CLA E4

Lageplan

Grundriss des Geschosses


Abstract:

User-Centered Design can be an important contributor to business success. Designers and usability professionals need to position its strategic power within the organization to leverage internal acceptance, functioning and contribution. UCD can play different key roles. One of them is increasing customer value. Contextual user-research helps to leverage user understanding, to identify new opportunities and therefore to create new value.

Topics will include:
- Four key strategic roles of UCD
- Case study on the UCD method ‘Contextual Inquiry’
- Case study on the UCD method ‘Context Mapping’


The presentation will be in English.

About Medtronic:

Medtronic is the world leader in medical technology providing lifelong solutions for people with chronic disease. We offer products, therapies and services that enhance or extend the lives of millions of people. Each year, 6 million patients benefit from Medtronic's technology, used to treat conditions such as diabetes, heart disease, neurological disorders, and vascular illnesses.


About the speaker:

Ivo Weevers is senior Human Factors Designer at Medtronic Subcutaneous Diagnostic and Monitoring in Arnhem, the Netherlands. He holds a masters degree in Computer Science, a post-masters degree in User-System Interaction and is currently pursuing a degree in Master of Design Management.




Thursday, 24 April 2008

Was hat HCI mit Autofahren zu tun?

Iris Niedermann, Usability Consultant, soultank AG


Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, CH-8092 Zurich

Building CLA E4

Lageplan

Grundriss des Geschosses


Abstract:

Der Autofahrer im „Fahrzeugcockpit“ ist zunehmend von den vielen Funktionen (Autoradio, Navigationssystem, Telefonie etc.) und von der Komplexität im Strassenverkehr überfordert. Welche Herausforderung dies an die Gestaltung und das Testing von Fahrerinformationssystemen stellt, soll an diesem Termin diskutiert werden.

Die Veranstaltung wird auf Deutsch gehalten.

Zur Person:

Iris Niedermann, lic. phil. hum Arbeits- und Organisationspsychologin, ist als Usability Consultant bei der soultank AG in Zug tätig. Mit Stationen bei Automobilherstellern in Deutschland und Japan berät Sie Unternehmen bei der benutzergerechten Gestaltung von Mensch-Maschine-Schnittstellen.




Thursday, 27 March 2008

New media art as a resource for human-computer interaction

Nicolas Nova, Media and Design Lab (EPFL, Lausanne), Near Future Laboratory


Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, CH-8092 Zurich

Building CLA E4

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Grundriss des Geschosses


Abstract:

Recent technologies enable the hybridization of digital and physical environments through locative media, urban displays, augmented reality or mobile games. Unlike preceding technologies such as desktop computers, a large variety of people and institutions are proposing ideas and projects about these topics. What is interesting here is how this hybridization is nurtured by the fading boundaries between design, new media art and academic research. This talk will describe why all the projects from new media art are relevant and what they tell about the design of future technological artifacts. In a sense, it will be about why blogging pigeons or lolipops interfaces are important for human-computer interaction.

The presentation would be in English.

Zur Person:

Cognitive scientist by training, Nicolas Nova is a user experience and foresight researcher working both at the Media and Design Lab (EPFL, Lausanne) and the near future laboratory, a research consultancy that combines analysis with design and prototyping in order to understand the possibilities for new digital interaction rituals. He is also the editorial manager of the LIFT Conference in Geneva and Seoul. His work consists in running user studies to uncover people's behavior and practices when using technologies such as mobile applications, location-based games, tangible interfaces and urban computing.



Thursday, 28 February 2008

Something Really New: Three Simple Steps to Creating Truly Innovative Products

Denis J. Hauptly, Vice President Technology Strategy, Thomson Global Resources


Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Tannenstrasse 3, CH-8092 Zurich

Building CLA E4

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Grundriss des Geschosses


Abstract:

In this presentation, Denis J. Hauptly author of the book "Something Really New: Three Simple Steps to Creating Truly Innovative Products" will cover the following topics:

- Why do we innovate?
- What is innovation (and what is NOT innovation)?
- Three steps to practical innovations: Function or task, Simplify the task, Connect separate tasks
- Net Utility
- Innovation in Services
- Barriers to innovation: People, Organizations, Culture, Information (Good information, Bad information)
- Summary & Discussion

The presentation will be in English.

Zur Person:

Denis J. Hauptly is Vice President for Technology Strategy at Thomson Global Resources, a division of The Thomson Corporation in Zug, Switzerland. He has previously served as Vice President, New Product Development at Thomson West Vice President, Content at Thomson Global Resources AG in Switzerland and Vice President, Technology Product Development at Thomson West.
He is the author of Something Really New: Three Simple Steps to Creating Truly Innovative Products (2007).
Prior to joining The Thomson Corporation in 1994, Mr. Hauptly served in a variety of positions in the Federal Courts and the United States Department of Justice including Special Master for the United States Court of Federal Claims and Director of Judicial Education for the Federal Courts.
He is the author of four other books and numerous articles on history and law. His books have been awarded an America Library Association Notable Book designation and he is the recipient of the Benjamin Franklin Award for Best Writing on the Constitution. A native of New Jersey, he is a graduate of St. Michael’s College in American Studies and has a law degree from the University of Notre Dame.
He is married to Kay Knapp and resides in Thalwil, Switzerland and Minneapolis, Minnesota.




Thursday, 31 January 2008

Navigationsverhalten bei der Informationssuche im Web

Adrian Heydecker, Usability Consultant, soultank AG


Venue: 18:30h, ETH-Zentrum, Rämistrasse 101, CH-8092 Zürich

Building HG E 33.1 (Hauptgebäude)

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Grundriss des Geschosses


Abstract:

"In diesem Vortrag werde ich eine empirische Lizentiatsarbeit vorstellen, die ich im Jahr 2005 zu diesem Thema erarbeitet habe. Im Zentrum des Interesses steht die Frage, welche Personen- und Situationsmerkmale die Navigation im Web beeinflussen und welche Such- und Navigationsstrategien erfolgversprechend sind. Das theoretische Fundament der Arbeit bilden die Information-Retrieval-Forschung, die Entscheidungstheorie und die Medienpsychologie.

Die Studie fusst auf einem von der Bertelsmann-Stiftung geförderten Forschungsprojekt. In einem gross angelegten Laborexperiment wurde das Suchverhalten von 84 Testpersonen beobachtet und umfassend mit Hilfe verschiedenster Methoden protokolliert und ausgewertet. Der daraus resultierende Datensatz bildet die Grundlage der Untersuchung.

In meinem Referat werde ich nicht nur die Resultate der Studie präsentieren, sondern auch auf die Arbeit anderer Autoren in diesem Gebiet eingehen. Anschliessen an das Referat würde ich gerne mit dem Publikum darüber diskutieren, wie die verwendete Methodik und die Resultate der Studie im Hinblick auf die kommerzielle Usability-Forschung zu bewerten sind."

Die Veranstaltung wird auf Deutsch gehalten.


Zur Person:

Adrian Heydecker studierte Kommunikationswissenschaft und Informatik an der Universität Zürich. Im Rahmen einer Assistenzstelle im Bereich Medienpsychologie beschäftigte er sich mit der Nutzung und Wirkung von Onlinemedien. Heute ist er als Usability-Consultant bei soultank AG tätig.

Folien zur Präsentation (PDF, 45 Seiten, 1.7 MB)

Literaturliste (PDF, 7 Seiten, 100 KB)

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